Dora 's WonderNotLand

Wondering about life.

PROFESORUL DE MATEMATICA

on April 29, 2008

– Cum plange, saraca, oare ce-a patit? Intotdeauna sufar cand oamenii plang…
– E mai bine, asa se descarca, plansul purifica…
– Aveti dreptate. Eu n-am mai plans de trei ani de-acuma…
Un miros greu de tigara, bascul dat pe o parte, barba, mustati rasucite si ingalbenite in colturi de la tabac, par gri, pardesiu, pantaloni de stofa si sosete groase, bleumarin, incaltate in pantofi maron cu gaurele. Intr-o secunda l-am radiografiat, privire pierduta, capul dat teatral pe spate si o mana tremuranda, ingrozitor de uscata.
Banca, la margine, singura, conversii in picioare, sacoul-negru taior si blugii aia smecheri cu capete de mort-pirat aplicate pe buzunarele de la spate, geanta-plapuma-fas, cerceii-ursuleti, inelele si, mai ales, ceasul rosu-fila, de negrii, cum il alinta unii. Tigara si intre mainile mele, care asteapta cuminte sa-mi le usuce.
Eu ascult, cer parca sa fiu acostata de tot felul de povesti, cand stau pe banca si privesc in gol.
-Sunt profesor de matematica-informatica si, si… vocea se pierde… Mi-a murit verisoara, in 28 aprilie, de ziua mea, adica ieri. Fantastica femeie…
-In astfel de momente prefer sa tac…
-A murit, s-a dus… Unchiu-meu era mare psiholog, big banana, prin 40 a fost inchis, a disparut, efectiv, vreo 2 ani. Antonescu, noi suntem basarabeni si taica-meu, doctor si maica-mea, au venit la Cluj….Si eu stateam cu vara-mea….Si a aparut unchi-meu, cu o pata mare, rosie, pe obrazul drept, era ca un tatuaj, in caz ca scapa, sa-l bage la loc….Si au venit comunistii si taica-meu radea ca o sa-l ia si ai nostrii…Si unchiu-meo a ajuns pro-rector la universitate…Si tata a murit prin 73 si unchiu-meo era… Intelegeti, era….
Trece pe langa noi, Groza, Claudiu Groza.
– Respecte, stimabile. Si eu am dat la facultate si aveam par lung si barba si eram tot la interogatorii… Nu stiu cat stii tu despre vremurile alea… Si-am intrat… Da eu m-am bagat si in trupa de teatru, desi eram balbait si stramb si m-am suit pe scena si m-am vindecat si ce n-a reusit unchiu-meo, psiholog si doctorii, a reusit scena… Si… Am participat la un festival de teatru cu Nistorescu, Cornel Nistorecu. Il stii?
-Mda…
-Si am recitat Goga, da, da Goga…
Capul pe-o parte, voce fortata, urmeaza o voce tremurata,o strofa de Goga.
– Si pe vremurile alea, fiindca am recitat din Goga, am repetat anul, ca n-a vrut sa ma treaca la Analiza. Si unchi-meo, cum eram in al saptelea an, cu specializare cu tot, master de-i acuma, credea c-am terminat. Ca eu n-am apelat la el, sa ma ajute, trebuie coloana vertebrala… Si s-a minunat unchi-meo si s-a razbunat, dar razbunare din aia frumoasa. Da, da si elevii cand ma vad, stii cum imi spun? Saru’mana, tata sau Andrei sau cum mai vor ei…
-Si stii care-i moto-ul meu? Pai, in viata nu-i regretabil sa fii profesor de matematica, ci sa fii doar profesor de matematica…
-Nelule, asteapta-ma…
Altadata, o femeie s-a asezat langa mine, sa fi avut pe la 50 de ani, vindea cosemtice, asa, prin catalog, si incerca sa ma convinge sa intru si eu. Si-a renuntat sa ma mai convinga si mi-a spus cat e ea de singura si ca numai asta o tine la suprafata: sa bata din usa-n usa, sa socializeze cu ceilalti reprezentanti. Si-a vrut sa-mi ia si numarul de telefon, copilul pe care nu l-a avut.
Si intr-o zi, mancam la o cantina si o batrana s-a pus langa mine si-a vorbit. Mult, alene si-am stat o ora tintuita in scaun, neindraznind s-o intrerup.
Si eram sprijinita de-o usa, langa teatru si un domn masiv, pe la 55, a venit sa ma felicite pentru ochii mei albastri. Pe el l-am repezit.
Si se mai mira unii de mine, c-as fi rea, c-as fi cinica, nu-nu, domnilor, eu doar stau mai prost la capitolul incredere, dar mereu ii avertizez pe cei din jurul meu ca sunt cum sunt, plecati de-aici, sunt o micuta egocentrista adorabila si atat, ba uneori mai spun si lucruri care-ar fi ingrozitoare si dupa aia zambesc asa suspendat.
One response to “PROFESORUL DE MATEMATICA

  1. lala says:

    “Micuta mea egocentrista adorabila”, asa m-a intristat postul asta. Nu stiu exact de ce, dar a facut-o.

Leave a Reply

